Välkommen!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

Konstruktion av isbräda
  • Plockar ut diskussionen från en annan tråd.

David
    Nån som vet ungefär villken svängradie ni får med era hibernor om ni svänger runt max?
    Jag gjorde en halvmåne och fick 14m tvärs över alltså 7m radie. Går hibernorna snävare?

Nybörjarsurfaren
    David Vad har du för mått på din bräda trucks m,m
    Håller på att finjustera min .
     ska byta gummi i trucksen , är tok mjuka .

Sen sitter trucksen inte i linje och snett också, hållen i brädan har blivit upp glappade.
    Ska förstärka med plåtar både över och under samt borra ny hål .
    Om det går att flytta trucksen , ser ut att vara flytttade en gång redan.

Blir att fixa den på onsdag på jobbet, Men måste hitta bussningar .

David
    Min bräda är typ 130cm lång 30cm bred.
    Truckarna sitter ca 10cm in från ändarna och har breddat truckarna till 40cm.
    Jag
    hade problem med att trukarna inte satt i linje oxå så jag monterade
    trukarna på ett plattjärn som va lika långt som brädan sen drog jag fast
    det i brädan istället.
    Jag har beställt nya busningar till trukarna 99 i hårdhet.
    Hade
    problem med att den inte svängde men de va för att mina "pivotcups" va
    utslitna så all energi försvann när det glappade där.
    Sen om mina mått och så vidare är bra eller inte de vet jag inte. Men jag har numera en fungerande bräda =D

Nybörjarsurfaren

Försöker en 3 gång att skriva nu ;(

David då skilljer det sig lite på våra brädor , skulle vara kul att köra samtidigt och se skillnaden.
    Vad har du beställt för bussningar carve, downhill ?

Vart beställnde du ifrån?
    Jag kör med Randal downhill trucks , funderar på hårda dawnhill bussningar

Mattias
    David.. Om jag inte minns fel så är den minsta svängradien 8m
    man kan ställa radien i tre lägen, Max 22m

• Mattias vilken inställning hade du/ni när vi körde i lördags
  • jag körde med minsta radien (8m..)
  • Jag funderar på dessa bussningar

http://www.hollywood.se/sv/product/14332/downhill-shr-bushings-91a#filter-3 

Eller dessa på yankyard

http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=1044&ProductDetailId=5895

Han inte fixa brädan idag, men känns som att det kan dröja innan test igen.

• Mattias:
    Ok. då skall jag prova nästa gång utan riser pads. Så får man väl prova sig fram.

Nybörjarsurfaren:
    Har ingen erfarenhet av bussningarna mer än att de jag hade på min bräda var slut och de som satt på biltema trukarna va lite mjuka =)
    Sen ryktas det ju att de skall vara hårda så jag körde på det.
    Har du nån bild på din bräda? Kul o se hur du har löst saker o ting.
  • Tjena boys.

Angående bussningar tror jag den absolut avgörande egenskapen är att de är hårdast möjliga.
    Det är sjukt mkt större kraft och vikt på dem på isbrädan än på en downhill longboard (som de är avsedda för).
    Problemet jag hade på mitt hembygge var just detta - har du fått ordning på den Tim förresten?

Kan även vara läge att montera fjädrar (som nämnts innan) för mer stabilitet.

Här finns förresten en monstertråd med mkt idéer: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=84332

Vanliga långfärds-skrillor slipade i 45grader rockar visst också som medar...

• Sätt i det hårdaste ni kan i gummiväg å dra till. Sen kommer nästa viktiga detalj! Kolla att medarna spårar Mellan trucksen och i par, annars är det kört att få den glida mjukt över isen i lugna vindar, blåser det skjorta får man fart på det mesta. Vill man ha sväng, lossa lite på trycket på king pin. Kolla också medens böjkurva så greppet ligger under bulten, oftast tycker jag mig se att det ligger för långt fram på meden och bromsar någe nog. Tumstock och vinkel är bra att kolla med, men det bästa sättet är att gå ner på isen direkt och testa. Se och lysna när man står på brädan och glider fram, medarna ska inte göra en massa vita ostkrokar(och oljud från medarna) när den glider över isen då är något fel.

Har ni tur så får ni det bra direkt, men oftast blir det en massa skruvande och ett resultat som liknar KATTSKIT.

När ni ledsnar på skruvandet så kan ni få köpa min Hiberna om ni vill, komplett med segel och allt eller bara bräda..

Priset kan vi nog komma övers om!

Mr Speedo....

• Speedo gör en Speedo!
    Allt är till salu!
  • 500kr snabb affär =D
    Vad hade du tänkt för prisklass?
  • Ja allt är TILL SALU. Men inte själen, Mr FWD
    Självklart många tusenlappar.
    Men sådant tar man på telefon eller på plats:)